آشنایی با هنر مینیاتوری ایرانی

 

 

آشنایی با هنر مینیاتوری ایرانی

 

آشنایی با هنر مینیاتوری ایرانی :مینیاتور ایرانی یک نقاشی بسیار پیچیده است که مضامین مذهبی یا اسطوره‌ای را از منطقه خاورمیانه که اکنون به ایران معروف است، می‌پردازد. هنر نقاشی مینیاتوری در ایران از قرن 13 تا سده شانزده میلادی رشد کرده و تا همین امروز با چندین هنرمند معاصر که مینیاتورهای برجسته فارسی را تولید می‌کند، ادامه دارد. این نقاشی‌های ظریف و با شکوه، بسیار خیره کننده و باشکوه  هستند و با سطوح دقیقی، فقط با یک دست بسیار خوب و یک برس بسیار کوچک به دست می‌آیند.

مینیاتوری ایرانی یک نقاشی کوچک است، مانند تصویری از کتاب که در یک آلبوم نگهداری می‌شود. تکنیک‌های فارسی به طور گسترده‌ای با سنت‌های مینیاتوری غربی در نسخه‌های خطی روشن قابل مقایسه هستند، که احتمالا تأثیری بر ریشه‌های سنت فارسی داشته است.

میزان زنده ماندن و وضعیت حفاظت از نقاشی مینیاتوری در ایران بسیار بهتر است و مینیاتورهای فارسی در غرب بسیار مشهور هستند. در ادامه bia2art.ir همراه باشید.

 

آشنایی با هنر مینیاتوری ایرانی 

آشنایی با هنر مینیاتوری ایرانی

 

آشنایی با هنر مینیاتوری ایرانی برجسته فارسی ویژگی‌های  خوبی دارند. اولین ویژگی آنها اندازه و سطح جزئیات است؛ بسیاری از این نقاشی‌ها کاملا کوچک اند، اما آنها دارای صحنه‌های پیچیده‌ای هستند که می‌توانند ذهن بیننده را برای ساعت‌ها اشغال کنند. به طور کلاسیک، مینیاتور فارسی دارای لهجه هایی در برگ‌های طلایی و نقره ای، و همینطور یک آرایه رنگی بسیار واضح می‌باشد. چشم انداز یک مینیاتوری ایرانی نیز بسیار جذاب است و به طوری که می‌توان گفت عناصر آن به یکدیگر متصل می‌شوند و به افرادی که به هنرهای غربی علاقه دارند حس خوبی را منتقل می‌کنند.

در کل ، مینیاتورهای فارسی به عنوان تصاویر کتاب برای نسخ خطی فارسی به کار گرفته شدند. تنها مشتریان ثروتمند می‌توانند بهای این تصاویر را با استفاده از برخی از مینیاتورهای ایرانی، پرداخت کنند. در نهایت، مردم نیز این آثار هنری را به به کتاب‌های جداگانه پیوند دادند.

خوشبختانه بسیاری از این مجموعه‌ها تا امروز، همراه با نمونه‌های دیگری از هنر ایرانی مانند فرش‌های شمع معروف ایران، زنده ماندند.

آشنایی با هنر مینیاتوری ایرانی  احتمالا از هنر چینی الهام گرفته شده است، با توجه به تم‌های بسیار چینی که در برخی از نمونه‌های اولیه مینیاتورهای ایرانی دیده می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از موجودات اساطیری که در ابتدای هنر ایرانی به تصویر کشیده شده اند، شباهت قابل توجهی به حیوانات در اسطوره چینی دارند. با این حال، هنرمندان ایرانی با گذشت زمان، سبک و تم‌های خود را توسعه دادند و مفهوم مینیاتور فارسی توسط مناطق همجوار برداشته شد.

 

آشنایی با هنر مینیاتوری ایرانی 

 

بسیاری از موزه‌های هنر آسیایی مینیاتورهای ایرانی در مجموعه هایشان هستند و برای دیدن نمونه هایی از این هنر هنری متمایز به طور شخصی ارزش دیدن دارد. مینیاتورهای ایرانی نیز توجه جدی به آن موضوع دارند. هر چند مینیاتورهای ایرانی نیز دارای جزئیات بیشتری هستند.

نقاشی مینیاتور در قرن سیزدهم یک شکل برجسته ایرانی بود و بالاترین نقطه در سنت در قرن 15 و 16 به دست آمد. این سنت همچنان تحت تاثیر برخی از غربی‌ها بود و ادامه یافت. مینیاتوری فارسی نفوذ غالب بر سایر سنت‌های مینیاتوری اسلامی، عمدتا مینیاتوری عثمانی در ترکیه و مینیاتور مغول در زیر قاره هند بود.

اگر چه در مراحل مختلف آن تحت تأثیر تأثیرات چینی و شرقی قرار گرفته است، هنر مینیاتور ایرانی ویژگی‌های خاص خود را توسعه داده است. هنرمندان مینیاتوری ایران به خاطر تأکید بر موزایات طبیعی و واقع گرایانه قابل تشخیص هستند. همچنین لازم به ذکر است که تکنیک فارسی "چشم اندازها" برای ایجاد یک فضای خالص است. به عنوان مثال، در قطعه مینیاتوری در سمت راست، انواع دیدگاه‌ها در ترتیب اشیا قابل توجه است: پرندگان در هر دو پیش زمینه و پس زمینه قطعه، با اشیاء گل در میان قرار دارند. این به بیننده یک حس فضای سه بعدی و توانایی تمرکز روی جنبه‌های خاصی از قطعه را به رد دیگران می‌دهد.

محتوا و شکل، عناصر اساسی نقاشی مینیاتور ایرانی هستند و هنرمندان مینیاتوری برای استفاده مدرن و ظریف از رنگ آن مشهور هستند. تم‌های مینیاتور فارسی بیشتر مربوط به اساطیر و شعر فارسی است. هنرمندان غربی در اوایل قرن بیستم مینیاتور فارسی را کشف کردند. مینیاتورهای فارسی از هندسه خالص و یک پالت زنده استفاده می‌کنند. جذابیت نقاشی مینیاتور ایرانی در پیچیدگی‌های جذاب آن است و به طرز شگفت انگیزی به سوالات بزرگ درباره ماهیت هنر و درک شاهکارهای آن می‌پردازد.

تاریخ هنر نقاشی در ایران، به دوره غار باز می‌گردد. در غارهای استان لرستان، تصاویر رنگ آمیزی از حیوانات و صحنه‌های شکار کشف شده است. نقاشی‌هایی که بر روی دیوارهای ساختمان‌ها در ارتفاعات مالالیان در فارس کشف شده است، به 5000 سال قبل تعلق دارند.

 

هنر مینیاتوری

 

نقاشی‌های کشف شده روی سفال در لرستان و دیگر سایت‌های باستان شناسی ثابت می‌کنند که هنرمندان این منطقه با هنر نقاشی آشنا هستند. همچنین از دوره عاشقان، نقاشی‌های نقاشی چندگانه، که بیشتر آنها در قسمت شمالی رودخانه Forat کشف شده اند، کشف شده اند. یکی از این نقاشی‌ها نمایش صحنه شکار است. موقعیت سواران و حیوانات و سبک در این کار ما را به یاد مینیاتورهای ایرانی یاد می‌دهد. در نقاشی‌های دوران هخامنشی، کارهای نمایشی توسط هنرمندان ترجیح داده شد. نسبت و زیبایی رنگ این دوره قابل توجه است. در این نقاشی‌ها رنگ‌ها به هم شباهت دارند و در برخی موارد، نوارهای سیاه رنگ سطوح را محدود کردند.

نقاشی "تورفان"، کشف شده در صحرا "گال"، یک منطقه واقع در استان ترکستان در چین، متعلق به 840 تا 860 میلادی است. تصاویر شاخه‌های درخت نیز در این نقاشی‌ها وجود دارد. نقاشی‌های باستانی که در قدیمی ترین دوره اسلامی کشیده شده اند، بسیار نادر هستند و در نیمه اول قرن 13 ایجاد شده اند.

چین، شاید از قرن هفتم به عنوان یک مرکز هنری، مهم ترین انگیزه برای هنر نقاشی در ایران بوده است. از آن زمان، ارتباط بین هنرمندان چینی بودایی و هنرمندان ایرانی برقرار شده است. از دیدگاه تاریخی، مهم ترین تکامل در هنر ایران تصویب طرح‌های چینی و رنگ آمیزی است که با مفهوم خاص هنرمندان ایرانی مخلوط شده است. در قرن‌های اول، پس از ظهور اسلام، هنرمندان ایرانی کتاب‌های تزئینی را آغاز کردند. این طرح‌ها به قرن‌های بعدی منتهی شد و هم اکنون همراه با اصول دقیق، به عنوان "هنر روشنایی" شناخته می‌شوند.

هنر مینیاتوری