تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان

 

 

تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان :تاثیر رنگ در طراحی داخلی فضاهای مسکونی و همینطور تاثیر آن بروی حالت و احساس انسان از جمله موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته می شود و به همین خاطر این موضوع برای افراد زیادی، حتی افراد تحصیل کرده و متخصص، مبهم و نامشخص است. همینطور ما در پست های قبلی به تاثیرات رنگ در معماری پرداختیم با کلیک برروی تاثیرات رنگ در دکوراسیون داخلی خانه میتوانید مشاهد کنید.

 

اما این موضوع آنچنان واضح و تاثیر آن نیز در حدی مشخص است که به عنوان مثال به محض وارد شدن به منزل دیگران آن چیزی که اولین تاثیر را بر روی شما خواهد گذاشت نه طراحی و معماری و دکوراسیون داخلی بلکه تم رنگی مورد استفاده در منزل است. رنگ ها اولین چیزی هستند که در هر فضایی، هر وسیله ای و هر شرایطی به چشم می آیند.

 

حتی تاثیر رنگها بر روی اجسام در حدی ست که اگر وسیله ای بسیار زیبا طراحی و تولید شود اما در انتخاب رنگ مناسب برای آن دقت لازم نشود امکان دارد  تمامی زحمات هدر رود. تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان  هم دقیقاً به همین شکل است و باید در انتخاب و استفاده از رنگ مناسب دقت کافی داشت تا بتوان ارزش بسیاری از زیبایی های معماری را حفظ و بیشتر به رخ کشید.

 

 

تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان

 

همانطور که می دانید بیشتر رنگ ها حداقل یک حالت احساسی مخصوص به خودشان را دارد. مثلا رنگ سیاه عموما به حالت های احساسی غم و روزهای تاریک زندگی مربوط می شود در حالی که زرد رنگی شاد و پرانرژی است.

اگر با انگشترهای نشانگر حالت کارکرده باشید اندکی به این موضوع آشنایی دارید. انگشترهای نشانگر حالت طوری طراحی شده اند که رنگشان براساس کم و زیاد شدن دما، تغییر می کند. دمای بدن شخص مستقیما روی انگشتر اثر گذاشته و رنگ آن را تغییر می دهد، بنابراین از روی رنگ انگشتر حالت روحی فرد تعیین می شود.

 

 

فرقی نمی کند که به این انگشترهای نشانگر حالت (که بنام انگشترهای جادویی نیز شناخته می شوند) معتقد هستید یا خیر، حتما می دانید وضعیتی مشابه هم در معماری و دکوراسیون داخلی برقرار است. در این پست از بیا تو آرت  قصد دارم رابطه بین تاثیر رنگ ها بروی احساسات افراد و همینطور تاثیر رنگ در معماری داخلی را بررسی کنم تا مشخص شود که آیا واقعا این دو موضوع به یکدیگر ربطی دارند یا خیر. خواهید دید که برخی رنگ ها در معماری داخلی هیچ رابطه ای با حالتی که بروی انسان ایجاد می کنند ندارند.

 

از رنگ مشکی شروع می کنیم، هنگامی که انگشتر جادویی را نپوشیده باشید، رنگ آن سیاه است اما بعداز پوشیدن، امکان دارد رنگ سیاه ظاهر شود. در چنین شرایطی اگر رنگ سیاه بروی انگشتر ظاهر شود، نشانه حالت منفی و استرس گونه شخص است. اما در معماری داخلی سیاه رنگی بسیار مهم و معتدل کننده است.

 

سیاه باعث سنگین شدن فضا و همینطور لوکس دیده شدن دکوراسیون داخلی می شود. همانطور که گفته شد  تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان  میتواند اثر گذار باشد در زیاده روی از آنها میتواند مخرب و ناسازگار باشد. هر چه میزان استفاده از رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی بیشتر باشد فضا رمانتیک تر بنظر خواهد رسید. بنابراین در مورد رنگ سیاه، تاثیر رنگ در معماری داخلی با حالتی که روی روان شخص ایجاد می کند کاملا متضاد است و هیچ تاثیر بدی روی خلق و نو نمی گذارد.

 

 

تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان

 

برای استفاده از رنگ مشکی در معماری و دکوراسیون می توان آن را در هر وسیله ای و هر نقطه ای از محیط اجرا کرد؛ از دیوارها گرفته تا فرش و موکت، تابلوها، میز و صندلی، مبل ها و سایر وسایل. تاثیر رنگ در معماری داخلی به این شکل نمایان می شود.

هر قسمتی و هر وسیله ای فارغ از سایز و ابعادش می تواند در معماری داخلی موثر باشد چه یک مجسمه بسیار کوچک مشکی بر روی شلف دیواری باشد و چه یک کاناپه مشکی بزرگ در دل دیواری سفید و روشن، همگی در حد و اندازه و جایگاه خود در معماری داخلی بسیار موثرند.

 

در انگشتر جادویی اگر رنگ سفید ظاهر شود، نشانگر خستگی و گیجی شخص است. در دکوراسیون داخلی، سفید (تمام مجموعه های رنگ سفید) رنگی گشایش دهنده است. از لحاظ بصری سفید باعث روشن دیده شدن و همینطور بزرگتر دیده شدن فضا می شود. بعلاوه از آنجایی که رنگ سفید کاملا خنثی و بی تاثیر بوده، هر رنگی که روبرویش قرار بگیرد سریعا خود را نشان می دهد، به همین جهت هم هست که انتخاب اول بسیاری از خانه دارها رنگ سفید است. هم با رنگ های دیگر خوب مچ می شود و هم فضا را بزرگ نشان می دهد.

 

همینطور تاثیر رنگ در معماری داخلی با استفاده از رنگ سفید می تواند سرزندگی، نگاهی بهتر به زندگی، روحیه ای شادابتر در ابتدای روز باشد که همگی می تواند از تاثیرات استفاده از این رنگ جذاب و دوست داشتنی باشد.

تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان

 

رنگ خاکستری هم عمدتا نشانگر حالت ترس و درماندگی در وجود شخص است. اما موضوع تاثیر رنگ در معماری داخلی کاملا خلاف این را اثبات می کند. خاکستری بهترین انتخاب برای خانه هایی با سبک طراحی مدرن و معاصر یا امروزی است. خاکستری بعنوان محبوب ترین رنگ خنثی شناخته می شود. این رنگ کمی از سفید گرم تر بوده و از رنگ قهوه ای نیز سردتر است.

تناژهای مختلف رنگ خاکستری (مایل به قرمز برای گرمی و مایل به آبی برای سردی بیشتر) تاثیر گذاری این رنگ را بسیار افزایش می دهد. به همین خاطر استفاده از آن بعنوان رنگ زمینه یا حتی رنگ اول در خانه برای هر اتاقی توصیه می شود.

 

تاثیر رنگ در معماری داخلی

 

سبز:

 

رنگ سبز نشان دهنده حالت فعال و صلح آمیز در انسان است. دقیقا مانند همین شرایط نیز در دکوراسیون داخلی برقرار است. از آنجایی که سبز یکی از رنگ های مهم طبیعت است، نشانه ای از تازگی، هوشیاری، زندگی و رضایت را در خود دارد.

تناژهای روشن رنگ سبز مانند سبز مایل به زرد یا سبز فسفری و لیمویی، انرژی بیشتری به فضا می دهد، اما این رنگ ها خیلی قوی هستند و سریعا چشم ها را بخود جلب می کنند، بنابراین ممکن است فضا را شلوع نشان دهند در صورتی که سایه های تیره رنگ سبز، فضا را سنگین تر و رسمی تر نشان می دهند. به همین خاطر توصیه می شود رنگ سبز روشن را فقط زمانی استفاده کنید که محیط خانه خیلی روشن و نورانی باشد.

 

تاثیر رنگ در معماری داخلی

 

تاثیر رنگ در معماری داخلی

 

آبی:

 

آبی نشانگر حالت زیادی مانند شادی، عشق و نیرومندی است. در موضوع تاثیر رنگ در معماری داخلی، آبی نیز چنین شرایطی را ایجاد می کند، البته شدت این احساسات با توجه به تناژ رنگ فرق خواهد داشت. مثلا آبی روشن باعث آرامش روح و روان می شود در حالی که آبی تیره وقار خاصی به فضا و همینطور شخص می دهد.

 

تاثیر رنگ در معماری داخلی

 

بنفش:

بنفش در انگشتر جادویی نشانگر تعادل و شکیبایی فرد است. همین شرایط نیز در دکوراسیون داخلی برقرار است، البته بخاطر اینکه بنفش هم رنگی چشم گیر است معمولا در کنار رنگ های خنثی استفاده می شود تا فضا متعادل شود. هر چه تناژ رنگ بنفش به قرمز نزدیک تر باشد فضا انرژیک تر و هر چه به آبی نزدیک شود فضا آرام تر دیده می شود.

 

تاثیر رنگ در معماری داخلی

تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان

 

صورتی:

وقتی رنگ صورتی در انگشتری جادویی ظاهر شود نشانگر شادی است. اما در دکورسیون داخلی تناژ صورتی خیلی تاثیر گذار است. صورتی روشن حالتی بچه گانه دارند در حالی که صورتی تیره آرام تر و عاشقانه تر است. تمام صورتی ها رنگ هایی زنانه هستند به همین خاطر گزینه مناسبی برای متعادل کردن فضاهای تیره و مردانه بشمار می روند.

 

قرمز:

 

قرمز نشانگر حالت هیجان در انسان است. در معماری داخلی هم همینطور بوده و رنگی قوی و بشدت گیراست. توصیه می شود رنگ قرمز را با شدت کمتر استفاده کرده و آنرا با رنگ های و الگوهای دیگر ترکیب کنید. بهترین راه برای آوردن رنگ قرمز به دکوراسیون استفاده از فرش های کلاسیک قرمز رنگ است مانند مدل های دستباف و عشایری.

 

نارنجی:

 

نارنجی نشان دهنده بی قراری است. در دکوراسیون داخلی نارنجی رنگی محرک محسوب می شود بنابراین بهتر است فقط اجزا یا مناطقی را به رنگ نارنجی انتخاب کنید که دوست دارید توجه مردم به آنها جلب شود. اگر می خواهید رنگ یکی از دیوارهای اتاق را نارنجی بزنید توصیه می شود آنرا با سایه های تیره انتخاب کنید مانند نارنجی مایل به قرمز.

 

تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان

تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان

تاثیر رنگ در معماری داخلی و بررسی حالت آنها بروی انسان