15 مورد از بهترین مکان های تاریخی ایران

 

 

15 مورد از بهترین مکان های تاریخی ایران : سرتاسر کشور عزیزمان ایران سرشار از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی است. تماشای مکان‌های تاریخی و باستانی شگفت‌انگیز برای علاقه‌مندان به این مکان‌ها بسیار لذت‌بخش است. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مهم ترین مکان های تاریخی ایران آشنا کنیم.

 

 

مهم ترین مکان های تاریخی ایران:

 

معماری ایرانی به کمک تاریخ غنی این کشور می آید و در کنار هم مدینه ای فاضله از فرهنگ پربار پرشین ها به ذهن القا می کنند. کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید. هم مساجد بی نظیری دارد و هم شهرهای بیابانی و خلاصه آنکه وسعت و تنوع معماری تاریخی ایرانی شگفت انگیز است.

با بیا توآرت همراه باشید و با ده مورد از بهترین و مهمترین مکان های تاریخی ایران زمین آشنا شوید.

 

 

1- مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی، شیراز از مهم ترین مکان های تاریخی ایران:

 

 

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی، شیراز از مهم ترین مکان های تاریخی ایران

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز می‌باشد

 

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با محوطه تاریخی چغازنبیل

 

مسجد نصیرالملک یکی از جاهای دیدنی شیراز دل‌نواز است. این بنای تاریخی یکی از شاهکارهای معماری شبیه به جعبه ی جواهرات است. این شاهکار معماری قرن نوزده میلادی می باشد. شیشه‌های رنگی که در تزئین بنا به کار رفته‌اند در طول روز در مقابل تلألؤ نور خورشید می‌درخشند و با درخشش حیرت‌انگیز خود منجر به رقص نور و تصویری رنگین در شبستان مسجد می‌شوند.

جدای از پنجره های مات و زیبایش، شهرتش را مدیون کاشی کاری های استثنایی اش است. در واقع نام مستعارش، مسجد صورتی، حق مسلم این بنا می باشد.

 

 

2- یکی از مهم ترین مکان های تاریخی ایران، مسجد شیخ لطف‌الله، اصفهان:

 

15 مورد از بهترین مکان های تاریخی ایران

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است

 

مسجد شیخ لطف‌الله از شاهکارهای معماری و کاشیکاری قرن یازدهم است و به فرمان شاه عباس اول در مدت 18 سال بنا شده است. این مسجد در میدان نقش جهان که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است، قرار دارد. این مسجد را می توان یک نمونه ی عالی از معماری و کاشیکاری تمام دوران دانست. «مسجد شیخ لطف الله» دقیقا روبروی عمارت عالی قاپو قرار دارد.

 

 

3- ارگ بم، کرمان، از مکان های تاریخی ایران

 

[450"]15 مورد از بهترین مکان های تاریخی ایران

15 مورد از بهترین مکان های تاریخی ایران

 

ارگ بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان بود که در نزدیکی شهر بم در استان کرمان قرار دارد

 

بیشتر بخوانید:آشنایی با سبک کوبیسم 

شهر بم، شهر باستانی و صحرایی که در استان جنوبی ایران یعنی کرمان واقع شده، یکی دیگر از میراث های جهانی یونسکوی ایران به شمار می رود. ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان است و به ۲۰۰۰ سال قبل و زمان امپراتوری اشکانیان بازمی گردد. در ۵ دی ۱۳۸۲، زمین‌لرزه‌ای شدید در این منطقه رخ داد که در پی آن این بنا تا اندازه زیادی تخریب شد.

 

 

4- کاخ گلستان، تهران، یکی دیگر از جاهای تاریخی ایران

 

15 مورد از بهترین مکان های تاریخی ایران

کاخ گلستان از کاخ‌های دوره زندیه و قاجار است که در مرکز شهر تهران واقع شده‌است

 

کاخ گلستان یکی از یادگارهای تهران در روزگار حکمرانی سلسله پادشاهی قاجاریه است که به واسطه اتفاقات مهمی که در آن رخ داده، از سایر کاخ‌های سلطنتی که در شهر تهران قرار دارد شناخته شده‌تر و نام آشناتر است. تمامی این بنا از باغ ها و ساختمان های سلطنتی و مجموعه ای از هنر قرن ۱۸ و ۱۹ ایران پر شده است. متأسفانه بسیاری از ساختمان های این بنا بین سال های ۱۹۲۵ و ۱۹۴۵ توسط رضا شاه تخریب شدند، زیرا وی احساس می کرد که معماری قدیمی مانع مدرنیزه شدن ایرانیان است.

 

 

5- از مهمترین مکان های تاریخی ایران، تخت جمشید، شیراز

 

از مهمترین مکان های تاریخی ایران، تخت جمشید، شیراز

تخت جمشید، پایتخت سلسله ی هخامنشی و نمونه ی بارز معماری آن دوره است

 

تخت جمشید نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که سالیان سال پایتخت هخامنشیان بوده است.تخت جمشید نمونه ی بارز معماری آن دوره است. اسکندر مقدونی سردار یونانی به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید.

 

اما ویرانه‌های این مکان هنوز هم در مرودشت در نزدیکی شیراز مرکز استان فارس برپا است. تخت جمشید هم‌اکنون یکی از آثار جهانی ثبت شدهٔ ایران در یونسکو است. بقایای باستانی حضور این شهر را تا سال ۵۱۵ قبل از تصلب مسیح نشان می دهند. ساختمان های عظیم الجثه و مجسمه های غول پیکر، نشان از وفای به عهد باستانیان به معماری باستانی ایرانی دارند.

 

 

6- حمام سلطان امیر احمد، کاشان از مکانهای تاریخی ایران

 

15 مورد از بهترین مکان های تاریخی ایران

حمام سلطان امیراحمد مربوط به دوره قاجار است و در کاشان واقع شده است

 

در گوشه ای از شهر کاشان حمامی تاریخی به نام سلطان امیراحمد وجود دارد که نامش را از امامزاده مجاور خود (نوه امام جواد (ع)) گرفته است. این حمام تاریخی نمونه ای منحصر به فرد از حمام های ایران به شمار می رود و از نظر معماری و تزیینات کم نظیر است. حمام عمومی و سنتی، ساخته شده در قرن شانزدهم میلادی، بینشی از زندگی روزمره ی ایرانیان باستان به دست می دهد؛ با فیروزه و کاشی طلا تزیین شده و نقاشی هنرمندانه اش جلوه ای بی نظیر به آن بخشیده است.

 

 

7- بازار یزد، مکان تاریخی ایران

 

بازار یزد، مکان تاریخی ایران

بازارهای قدیمی یزد مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند

 

بیشتر بخوانید:عجایب تخت جمشید بنای اسرار آمیز هخامنشیان

سال ها سازش با محیط بیابانی اش، شهر یزد را به معماری تکی از فرهنگ پارسیان بدل کرده است. مرکز تاریخی اش که شامل بازار یزد نیز می شود از خشت ساخته شده و دارای سیستمی منحصر به فرد از بادگیرها و سیستم های تهویه ی هواست. بازارهای تاریخی یزد، هنر کهن معماری ایران اسلامی را با مناره‌ها و بادگیرهای زیبایش، به رخ گردشگران می‌کشاند.

 

8- مسجد جامع، اصفهان از زیباترین مکان های تاریخی اصفهان

 

مسجد جامع، اصفهان از زیباترین مکان های تاریخی اصفهان

مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران است

 

مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای مذهبی ایران است. کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در این بنای تاریخی نشان می‌دهد که این مسجد پیش از تسلط اعراب بر ایران یکی از نقاط مهم مذهبی شهر اصفهان در دوران باستان بوده است. طی قرون ۷ تا ۲۰ میلادی تحت بازسازی مداوم بوده است. از سال ۲۰۱۲ به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته و به فرم معماری چهار ایوانی ساخته شده که در آن چهار دریچه روبه روی هم قرار گرفته اند.

 

9- از جمله مکان های تاریخی ایران: زیگورات چغازنبیل، خوزستان

 

از جمله مکان های تاریخی ایران: زیگورات چغازنبیل، خوزستان

زیگورات چغازنبیل مهمترین مکان های تاریخی ایران

 

چغازنبیل یکی از برجسته ترین نیایشگاههای مذهبی ایران و یکی از مهم ترین مکان های تاریخی ایران است که ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح در دوران عیلامی ها ساخته شد. چغازنبیل در نزدیکی شهر باستانی شوش در استان خوزستان و در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه قرار گرفته است. زیگورات چغازنبیل حالا نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا نامش پر آوازه شده است.

 

 

10- بیستون، کرمانشاه از قدیمی ترین مکان های تاریخی ایران

 

بیستون، کرمانشاه از قدیمی ترین مکان های تاریخی ایران

بیستون کرمانشاه از بهترین مکان های تاریخی ایران

 

بیستون کرمانشاه کوهی که همواره مورد توجه افراد در قرون گذشته بوده است امروزه نیز از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه می باشد و از جهات بسیاری برای این استان و مردم تمامی ایران و جهان حائز اهمیت است.
 

11- شاه‌چراغ، شیراز ، مهمترین مکان زیارتی و تاریخی ایران

 

15 مورد از بهترین مکان های تاریخی ایران

شاه‌چراغ، نام آرامگاهی است در شیراز که از قرن چهارده به جای مانده است

 

شاهچراغ یا شاه چراغ آرامگاهی معروف و متبرک است که امروزه به صورت یکی از مهمترین نقاط دیدنی شیراز تبدیل شده است. آرامگاه شاهچراغ محل خاکسپاری میر سید احمد، پسر امام موسی کاظم، امام هفتم شیعیان است و از اینرو شاهچراغ زیارتگاه بسیاری از شیعیان گشته است.

 

 

12- زیباترین مکان تاریخی ایران، باغ و کاخ ارم، شیراز

 

15 مورد از بهترین مکان های تاریخی ایران

باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود

 

باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود. تاریخ ساخت و بنیان‌گذار اولیه باغ ارم شیراز، به‌درستی مشخص نیست؛ ولی توصیف‌هایی از آن در سفرنامه‌های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمده‌است.

 

 

13- قلعه رودخان، گیلان، قلعه مهم تاریخی ایران

 

قلعه رودخان، گیلان، قلعه مهم تاریخی ایران

قلعه رودخان از بهترین مکان های تاریخی ایران است

 

قلعه رودخان میراث مهمی است از دژهای نظامی حکومتی در گیلان است. قلعه رودخان، این قلعه مهم تاریخی که مدت ها مرکز فرمانروایان گیلان بوده است، از بزرگترین و باعظمت ترین دژهای نظامی گیلان و حتی ایران محسوب می شود. برخی از کارشناسان، بنیاد قلعه رودخان را به دوره ساسانیان نسبت داده اند.

 

14- گنبد سلطانیه استان زنجان، از آثار مهم تاریخی و معماری ایران

 

گنبد سلطانیه استان زنجان، از آثار مهم تاریخی و معماری ایران

یکی از مهم ترین جاهای تاریخی ایران گنبد سلطانیه می باشد

 

گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو است که بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی به دستور او در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود. گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.

 

 

15- کاخ هشت بهشت، اصفهان، یک کاخ تاریخی زیبا

 

کاخ هشت بهشت، اصفهان، یک کاخ تاریخی زیبا

کاخ هشت بهشت از بهترین مکان های تاریخی ایران می باشد

 

کاخ هشت‌بهشت، یک کاخ تاریخی در شهر اصفهان است که در دوران صفویان و در سال ۱۰۸۰ قمری ساخته شده‌است. ساختمان این کاخ در دو طبقه در میان باغی بزرگ بنا شده‌است.